Abetongs BIM-satsning skapar värde för kunden
Tidigt 2019 drog Abetong igång en av sina viktigaste satsningar på att effektivisera verksamheten. I projektet BIM Internal är siktet inställt på att förbättra informationshanteringen hela vägen från sälj till leverans och montage. Det har redan skapat värde för kunderna i en rad pilotprojekt under året.
Lisa Lidar är projektledare på Abetong och en av dem som jobbat i BIMprojektet från start. Hon ser stora fördelar med att konsekvent samla all information från hela kedjan i ett projekt på samma ställe. BIM-satsningen ger positiva resultat redan i ett tidigt skede.
Kan du berätta lite kort om vad BIM Internal innebär i praktiken?
– Målet är att säkerställa att vi hanterar all information i våra projekt så strukturerat och effektivt som möjligt i alla led. Först har vi kartlagt vilken information vi faktiskt behöver för att driva ett projekt och därefter testat vad vår befintliga BIM-system IMPACT kan hantera och vad som behöver utvecklas vidare.
Vilka delar har ni fokuserat på först?
– De bitar vi har jobbat mest med från starten är dels tidsplaneringen av produktion, ritningar och leveranser. Och dels att skapa 3D-modeller i ett tidigare stadie, modeller som till en början är grova men där alla betongelement finns med. Allteftersom projektet löper så förfinas och uppdateras modellerna kontinuerligt. Det var de behov som vi identifierade som viktigast att börja med.
Vilka fördelar ser du med att samla all information i ett system?
– Först och främst har alla inblandade tillgång till samma information utan att behöva leta efter den. Den uppdateras för alla så fort en ändring görs och vi får en riktig gemensam bild av läget. Det går att samla enormt mycket nyttig information om varje enskilt element i 3D-modellen. När produktionen av just det elementet är planerad, när den är genomförd, när leveransen är planerad, när transporten är bokad, när leveransen är mottagen och elementet är monterat. Allt detta går att följa visuellt i modellen där elementen ändrar färg genom de olika stegen i byggprocessen.
Vilken nytta har ni av tidiga 3D-modeller i projekten?
– För mig som projektledare är modellen ett jättenyttigt verktyg hela vägen från projektering till slutbesiktning. Jag kan snabbt skapa mig en uppdaterad bild av läget genom att kika i modellen och slipper att ringa runt för att göra den kollen. Modellen är även guld värd i diskussionen med kunden när jag ska förklara detaljer eller behöver visualisera eventuella avvikelser som ska fixas på något element.
Det har hänt otroligt mycket i Byggsverige inom det här området på bara några år, och jag ser stora fördelar i alla led med förbättrade 3D-modeller. Ju effektivare vi blir i vår informationshantering desto mer gynnar det våra kunder i slutändan.
FAKTA/BIM – BETTER INFORMATION MANAGEMENT
- Förkortningen BIM stod ursprungligen för Building Information Modelling och avsåg då främst en virtuell 3Dmodell av en byggnad. I dag har BIM i allt större utsträckning breddats till en arbetsmetod som innefattar mycket mer än bara 3D-modellen. Därför används allt oftare den alternativa betydelsen Better Information Management, bättre informationshantering helt enkelt.