Klimatförbättrade betongelement - projekt för att minska klimatpåverkan

Minskade koldioxidutsläpp är en ständigt aktuell fråga inom betongbranschen. Abetong har redan kommit långt i satsningen på att minska sin klimatbelastning. Nu intensifieras det arbetet på bred front.

För att ta reda på mer om Abetongs hållbarhetsarbete intervjuade vi Stefan Östman som leder projektet Klimatförbättrade betongelement.

Kan du berätta mer om bakgrunden till projektet?

– I grund och botten handlar det om att Abetong, liksom branschen i stort, vill och måste bli bättre på att minska vår klimatpåverkan. Betongindustrin är idag en koldioxidintensiv bransch där cementproduktionen står för de absolut största utsläppen. Därför är klimatfrågan ständigt aktuell och vi söker hela tiden nya lösningar för att kunna möta förväntningarna från både kunder och samhälle, säger Stefan Östman.

Hur jobbar ni med detta i praktiken då?

– Förenklat kan man säga att vi jobbar med tre olika spår. Nummer ett är att optimera våra recept för att minska cementmängden. Nummer två är att experimentera med andra bindemedel än cement och där har vi valt att fokusera främst på masugnsslagg. Och nummer tre är titta på helheten i varje kundprojekt för att minska den totala mängden betong. Målet är att utifrån kundens krav alltid kunna erbjuda den klimatmässigt bästa lösningen.

Varför just masugnsslagg?

– Dels är masugnsslagg det alternativa bindemedel som bäst uppfyller våra krav och dels är det ett klimatmässigt effektivt val eftersom vi tar tillvara på en restprodukt, i det här fallet från stålindustrin. Just nu gör vi labbexperiment för att se hur långt vi kan komma och vilka produkter vi kan erbjuda marknaden.

Vilka är dina förväntningar på projektet framöver?

– Min förhoppning är att vi på bred front generellt sänker vår klimatbelastning och att Abetong fortsatt ligger i framkant inom prefab-branschen. De här frågorna står högt på dagordningen och alla stora aktörer är eniga kring branschens riktlinjer. Ett viktigt mål är att minska klimatbelastningen med 50 procent till år 2022 jämfört med 1990. Vi har kommit halvvägs nu och det kommer att krävas stora förändringar för att nå hela vägen, men jag tror det är fullt möjligt att lyckas.