Olof Rydman, säljare
“Du behöver inte vara en utpräglad säljare för att sälja, det är jag ett bra exempel på.”
Olof Rydman jobbar som säljare på Heidelberg Materials Precast Abetong sedan 2019. Han utgår från kontoret i Hyllie, Malmö. På femtonde våningen med utsikt över Öresund huserar han tillsammans med sina närmaste arbetskamrater och även ett stort gäng kollegor från andra bolag inom Heidelberg Materials. Totalt ett 35-tal personer.
– Vi har väldigt god stämning på jobbet och det är kul med den sociala biten att ha bra folk runtomkring sig. Under pandemin har förstås de flesta fysiska möten satts på paus och vi har jobbat mycket hemifrån. Men det fina är att det ändå alltid är nära till kollegorna om det dyker upp frågor du måste bolla med någon. Det är bara att slå en signal eller ta ett snabbt Teams-möte, vi har en väldigt prestigelös kultur där alla verkligen hjälper alla.
Ditt jobb som säljare - vad innebär det?
– Jag säljer betongstommar till olika husbyggen, väggar, bjälklag, pelare och balkonger. Oftast är det flerbostadshus med lägenheter, men även en del skolor och industribyggnader. Jag är nog inte så klassiskt ”säljig” av mig, utan är mer tekniskt lagd. Jag gillar att hitta kreativa lösningar där vi med våra produkter kan fylla kundens behov och samtidigt överträffa deras förväntningar med saker de inte hade tänkt på själva. Jag tycker vi är en blandad grupp som kompletterar varandra väldigt bra i säljteamet.
Hur ser en säljprocess ut?
– Oftast får jag en förfrågan med ritningar som jag går igenom för att se hur våra produkter passar för att sätta samman en bra stomme. Sedan gör jag en kalkyl med mängder och ett prisförslag. Är vi konkurrenskraftiga så leder det förhoppningsvis till förhandling och kontrakt. Vi har många återkommande kunder som har full koll och vet precis vad de vill ha, medan det kan vara en längre process med andra. Jag jobbar ofta intensivt med en affär under ett par veckor för att sedan gå vidare med nästa. Projekten vi tar in kan vara hela vägen från några hundratusen kronor upp till 20–30 miljoner och ännu högre.
Vad tror du det är som gör att kunderna väljer Heidelberg Materials?
– Framförallt tror jag de känner sig trygga med oss. De vet att de köper bred kompetens där vi har allt de behöver, egna konstruktörer och projektledare och egen produktion. Givetvis är även priset en faktor, men ännu viktigare är att de vet att de får den bästa lösningen och att vi levererar vad vi lovar. Det är nyckeln till att vi lyckas bygga långsiktiga relationer?
Hur gör du för att bygga bra kundrelationer?
– Relationen med kunderna är jätteviktig. De måste ha förtroende för mig för att allt ska fungera bra så jag ser alltid till att läsa in mig ordentligt på varje projekt. Jag ska kunna ge snabba svar på frågor om högt och lågt och vara tillgänglig. Vi jobbar med både små, medelstora och riktigt stora byggherrar. Det kan vara dialog igång med olika roller exempelvis inköpare, platschefer eller entreprenad-ingenjörer och jag gillar verkligen den variationen.